Apple pri tvorbe svojho business modelu totiž nepoužilo iba jednuduché sťahovanie hudby z internetu za úžasných 99 centov, ale pripojilo k nim aj inú časť, ktorá im iba zabezpečila to postavenie na trhu, ktoré majú. Tento spomínaný zázrak sa nazýva iPod je to vlastne prehrávač mp3 vo veľkosti niekoľkých gigabajtov. Spojenie takejto kapacity s reputáciou Apple ako inovátorskej spoločnosti, jej dizajnovými schopnosťami a marketingovou aktivitou tak vyrobilo z iPod-u za noc kultový predmet. iPod a slúchadlá do uší - v bielej Apple farbe - sa stali takto už určitým ukazovateľom postavenia v spoločnosti (aspoň tej americkej).
Jednotliví konkurenti - Rhapsody od RealNetworks, MyCokeMusic od Coca-Coly, Connect od Sony či Wal*Mart Music Downloads - vyrástli čoskoro ako huby po daždi, ale mnohokrát technologicky, marketingovo či obsahovo nesiahajú iTunes ani po špičky... až na Rhapsody od RealNetworks, ktorí majú za sebou dosť populárny softvérový RealPlayer, ktorý aj osobne používam - viem, som v menšine, ale naozaj sa mi tento produkt páči.
V minulých dňoch sa udiali dve veci - RealNetworks zrazil cenu z 99 centovej magickej hranice na neuveriteľných 49 centov (!!!) a zároveň oznámil, že sa mu podarilo rozlúštiť technológiu FairPlay od Apple, ktorá na iPod-e umožňovala prehrávať iba piesne stiahnuté z iTunes. To znamená, že na váš iPod si teraz môžete nahrať aj songy zakúpené na stránke od Realu. Tieto dve kroky iba priliali smolu do ohňa, ktorý medzi týmito dvoma firmami od začiatku vládol... A tu by príbeh možno skončil, ak by Real neurobil ešte jeden krok - začal totiž internetovú kampaň pod názvom Freedom of Music Choice (Sloboda hudobnej voľby), ktorej úlohou je spropagovať RealNetworks a zároveň bojovať proti proprietárnemu typu súborov - napríklad tomu od Apple - ktorý okliešťuje užívateľov, pretože ich obmedzuje vo výbere zariadení či obchodov, v ktorých môžu nakupovať a takto ich pripravuje o ich výhody, ktoré by požívali pri úplnej konkurencii ako opaku monopolu (napr. consumer rent).
Tento posledný krok ale vyvolal zmiešané reakcie, pretože fanúšikovia Apple sú veľmi verní svojej firme... a tak sa čoskoro na stránke kampane, ktorej súčasťou je aj petícia, začali objavovať výroky proti jej samotnému zakladateľovi - RealNetworks. Okrem toho je faktom, že Rhapsody funguje iba pod systémom Windows alebo Linux, nie však na počítačoc firmy Apple. Nediskriminuje takto RealNetworks aj samotných užívateľov Apple?
Tábory sú teda rozostavané. Prvé potyčky obišli bez strát na životoch. Boj ale ešte zďaleka neskončil a tak nám zostáva čakať, či sa bojisko sfarbí krvou... (nevinných konzumentov?)
Komentáre